کد مطلب:129383 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

فشار بر بزرگان و حبس آنان
مامستانی گوید: ابن زیاد پس از آگاهی بر مكاتبه مردم كوفه با حسین (ع) 4500 تن از توّابین و یاران قهرمان امیرالمؤمنین (ع) را كه با او جهاد كردند به زندان افكند. از آن جمله سلیمان بن صرد و ابراهیم بن مالك اشتر و... شمار زیادی از قهرمانان و شجاعان در میان آنان بودند.» [1] .

قرشی نقل می كند شمار كسانی كه به وسیله ابن زیاد در كوفه دستگیر شدند. دوازده هزار تن بود. [2] از جمله دستگیر شدگان سلیمان بن صرد خزاعی، مختار بن ابی عبید ثقفی و چهار صد تن از بزرگان بودند. [3] .

عبیدالله زیاد از بیم شماری از بزرگان را به زندان افكند كه اصبغ بن نبامة، حارث بن اعور همدانی در میان آنها بودند. [4] .

طبری گوید: عبیدالله فرمان داد مختار و عبدالله بن حارث را پیدا كنند و برای دستگیری آن دو جایزه تعیین كرد، پس آن دو را آوردند و ابن زیاد آنها را به زندان افكند.» [5] .



[1] تنقيح المتال، ج 2، ص 63؛ و ر.ك. قاموس الرجال، ج 5، ص 280.

[2] ر.ك. حياة الامام الحسين بن علي (ع)، ج 2، ص 416، به نقل از «مختار مرآة العصر الاموي».

[3] همان مأخذ به نقل از «الدّر المسلوك في احوال الانبيأ الاوصيأ».

[4] مقتل الحسين، مقرّم، ص 157.

[5] تاريخ الطبري، ج 3، ص 294. بلا ذري در انساب الاشراف (ج 5، ص 215) گويد: ابن زياد پس از دشنام دادن به مختار و زدن ضربات چوب به صورتش و آسيب رساندن به چشمش فرمان داد مختار و حادث را زنداني كردند؛ و آنان تا كشته شدن امام حسين (ع) در زندان بودند.»

از مجموع نقل هاي مربوط به حبس مختار چنين بر مي آيد كه او دو بار زنداني شده است! بار نخست همراه با ميثم كه با شفاعت ابن عمر از او نزد يزيد آزاد شد. بار دوّم زنداني شد و تا هنگام كشته شدن امام (ع) در زندان بود. و الله العالم.